Diákagóra a Bartók téren
Március utolsó keddjén megtapasztalhatták a Bartók téri diákok, milyen is az, amikor őket érintő és érdeklő témákról beszélgethettek, vitázhattak egymással, tanáraikkal.
Négy fiatal vállalta, hogy olyan témákról vitaindító előadást tart társainak, mint a hazugság szerepe életünkben, a legfontosabb erényeink a 21. században, vagy épp arról, hogy kiből lehet példakép, akár mentor, vagy hogy mi is a szerepe életünkben a barátoknak. A könyvtár adott helyszínt a Diákagóra című rendezvénynek, melyet A Jövő a Gyermekeké Alapítvány támogatott és finanszírozott.
A hatodik, hetedik és nyolcadik évfolyam érdeklődő diákjai szálltak vitába az előadókkal, akik bizony néha bicskanyitogató őszinteséggel beszéltek témáikról. Így megtudhattuk Szép Olivér 8.b osztályos tanulótól, hogy a hazugságnak különféle típusai vannak, létezik fehér, szürke, fekete és vörös hazugság is, melyek közül, mint kiderült a hallgatóság is szokott élni egynéhánnyal. Für Alexa a 6.a osztályból olyan erényeket sorolt fel, amelyek a mai világban is nagyon fontosak, kérdés, kinek mennyire befolyásolja a mindennapjait: a mértékletesség, a szorgalom, a lelki egészség, az őszinteség. Kakuk Péter a 6.b-ből a barátság témáját vette górcső alá, és világított rá kiselőadásában, hogy szerinte miért is fontos egy barát jelenléte az életünkben, és mivel több ő, mint egy haver, vagy cimbora. Juhász Zsombor a 8.b osztály tagja a mai kor példaképeiről szónokolt, dilemmákat fogalmazott meg az olcsó, gyors népszerűségnek örvendő percemberekről, akik tevékenységüket, népszerűségüket például a különféle videós tartalmaiknak köszönhetik, és vitaindító kérdést fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy vajon ezen esetekben valós érték van-e a tettek mögött…
A vitaindítókat követően aktívan, érdeklődve szóltak hozzá a témákhoz a jelenlévő diákok, és meglepő őszinteséggel beszéltek sajátélményes gondolataikról. Szituációs játékok segítségével, a drámapedagógia eszközeit is felhasználva élhették bele bizonyos helyzetekbe magukat a bátor vállalkozók, és játékukat követően a csapat értékelte a látottakat, továbbá más alternatívákról osztották meg véleményüket. Megismerték a fiatalok néhány téma tekintetében a mesterséges intelligencia véleményét is, de talán a nap legfontosabb konklúziója az volt, hogy egyes témák esetében mindenki gondolhat mást helyesnek, a lényeg, hogy képesek legyünk elfogadni a másként gondolkodók álláspontját is.
A Diákagóra program életrehívója Hütter Eszter igazgatóhelyettes és Márkus Róbert tanár úr voltak, akik eldöntötték a diákok kérése alapján, hogy nem ez volt az utolsó ilyen típusú rendezvény, mivel mindenki nagyon jól érezte magát, és örült annak, hogy most kifejezetten az ő véleménye is számított.
(emerzsé)